
Hosszú évekig számtalan különféle módszert bevetve hajszoltam a boldogságot, és a közben felhalmozott rengeteg szerzemény és eredmény a végén teljesen tönkretett. Az élet, ha túlzottan hajszolod, végül a sírba visz. Az idő, ha üldözöd, pont úgy fog viselkedni, mint egy bűnöző: mindig is egy megyével vagy egy szobányival előtted jár, megváltoztatja a nevét és a hajszínét, csak hogy egérutat nyerjen, épp amikor az új letartóztatási paranccsal a kezedben belépsz a motel előcsarnokába, ő kioson a hátsó ajtón, csak egy égő cigarettavéget hagyva a hamutartóban, hogy cukkoljon. Valamikor meg kell állnod, mert az idő nem fog. Be kell ismerned, képtelen vagy fülön csípni. Arra is rá kell jönnöd, hogy nem is ez a feladatod. Egy bizonyos ponton túl (...), fel kell adnod az üldözést, meg kell állnod, és hagynod kell, hogy a boldogság rád találjon.
Az emberiség nagy részének a szemét annyira belepte
az illúzió pora, hogy soha nem lesz képes megpillantani az igazságot,
bárki próbál is meg segíteni neki.
Van
egy történet a görög istenekről. Azért teremtették az embert, mert
unatkoztak, de mivel még mindig unták magukat, szerelmet is teremtettek.
Többé már nem unatkoztak, így hát eldöntötték, maguk is kipróbálják a
szerelmet. Legvégül megalkották a nevetést is, hogy mindezt kibírják.
A
józanul ítélők előtt mindig bizonyos lesz, hogy az emberi lélekbe bele
van vésve az istenség érzete, melyek kitörölni sohasem lehet. Sőt hogy
az istenség létezéséről táplált meggyőződés mindenkivel vele születik és
mintegy a velőkbe van rejtve, bőséges bizonyíték erre éppen az
istentelenek makacssága, akik bármennyire tusakodjanak is, mégsem tudják
megszabadítani magukat az Isten félelmétől... Mert a világ, (...)
amennyire tőle függ, igyekszik az Istennek minden benne levő ismeretét
kiirtani s imádását mindenképpen megrontani. Csak azt állítom, hogy
midőn az ostoba megátalkodottság, melyet az istentelenek az Isten
megvetése céljából magukra erőltetnek, lelkükben sorvadoz: él és
lépten-nyomon előtör az istenségek érzete, melyet oly igen óhajtanak
magukból kioltani. Ezekből világos, hogy Isten ismerete nem oly tudás,
melyet csak az iskolában tanulunk, hanem oly ismeret, mely anyánk
méhétől fogva mindig velünk van.
Nincs oly barbár nemzet, nincs oly elvadult nép, melyben ne lakoznék az a meggyőződés, hogy van Isten.
Hogy
az emberi észben megvan és pedig természetes ösztönből bizonyos
mértékben az istenség érzése, ez vitán kívül áll. Mert Isten, hogy a
tudatlanság ürügyével senki se menthesse magát, maga adta saját
ismeretét minden emberbe, maga újítja meg ez ismeret emlékét szüntelenül
s növeli mintegy új cseppekkel; hogy midőn egytől-egyig mindenki tudja,
hogy van Isten s ez az Isten az ő alkotója.
Minden, minden ideálunk
Másutt megunt ócskaság már,
Harcba szállunk
S már tudjuk, hogy kár a harcért.
Másutt megunt ócskaság már,
Harcba szállunk
S már tudjuk, hogy kár a harcért.
Végtelen
nagy számmal vannak úgy a földön, mint az égen azok a bizonyítékok,
melyek Isten csodálatos bölcsességéről szólanak; és pedig nemcsak azok a
burkoltabb bizonyítékok, amelyeknek alaposabb megfigyelésére vannak
rendelve a csillagászattan, orvostan és az egész fizika, hanem amelyek
bármely műveletlen ember előtt akaratlanul is feltűnnek, úgy hogy
szemeiket sem nyithatják fel a nélkül, hogy ne kényszerüljenek azok
tanúi lenni.
Bárhová
veti is az ember tekintetét, nincs a világon oly parányi hely, melyen
dicsőségének legalább valami kis szikráját ne látnók ragyogni. S nem
tudjuk a világ messze terjedő, szép és dicső alkotmányát úgy vizsgálni,
hogy a megmérhetetlen erejű fényesség egészen el ne kábítson bennünket.
Ezért a Zsidókhoz írt levél szerzője találóan nevezi a világot a
láthatatlan dolgok nézőhelyének, mivel e világ szép rendje számunkra
tükör, melyben az egyébként láthatatlan Istent meglátjuk.
Azok,
akik csak a nem plátói szerelmet értik, ok nélkül beszélnek drámáról.
Az ilyen szerelemben nem lehet semmiféle dráma. "Alázatosan köszönöm az
élvezetet, tiszteletem" - ennyi az egész dráma. De a plátói szerelem sem
ismerheti a drámát; az ilyenben ugyanis minden világos és tiszta.
A civilizációnak épp az a célja: mindenből élvezetet csinálni.
A
létezés tudata az érzéki benyomások összességéből ered, tehát ez a
tudat is érzékelések eredménye. (...) Ahol nincs érzékelés, ott nem
ismerhetik a létezés fogalmát sem.
Tudom,
hogy a kívánságok nem mindig úgy sülnek el, ahogy szeretnénk, de ha
hiszünk, és az elménk nyitott, jó esély van rá, hogy valahogy más módon
teljesülnek.
Ha nem tudod meggyőzni őket, akkor zavarj össze mindenkit.
Nem vallottam kudarcot, csak találtam száz módot, melyek közül egyik sem működött.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése